יודאיקה – המדריך ליודאיקות

0
2636
יודאיקה - המדריך ליודאיקות

תשמישי קדושה

תכשיטים היוו מאז ומעולם חלק בלתי נפרד מן הרכוש והממון ושימשו הן לצרכים אישיים והן לצרכים פולחניים. ענקים, טבעות, עגילים ונזמים היו נפוצים ברבות מן התרבויות העתיקות. ביהדות היו חפצי הקודש המכונים יודאיקות, כמו חנוכיות, גביעים להבדלה, פמוטים, כתרים של ספרי תורה או אף אבני החושן שהיה עונד הכהן הגדול בבית המקדש בעלי ערך רב ומשמעות עמוקה. רבים מהם מספקים השראה ומהווים מקור לסמלים רבים המשמשים עדיין מעצבים ואמנים.

הפופולאריות הגואה בעולם של לימוד הקבלה בשנים האחרונות, במקביל להתקרבות לדת של רבים, העצימו את מידת העניין שמגלים אנשים רבים בתכשיטים היהודיים. אמנות יהודית היא חלק מעולם הכולל שליודאיקות. עולם זה מציע כיום, לצד תשמישי קדושה ושאר פריטי דת שימושים, תכשיטים ועבודות צורפות רבות, מגוונות ובעלות ערך רב.

אם ברצונכם לרכוש תכשיט יודאיקה, עליכם ראשית להתאים את סגנון החנות או הצורף לסגנון האישי שלכם או של האדם עבורו התכשיט מיועד. צורפים שונים משתמשים בחומרי גלם שונים, ברמות איכות משתנות, המשפיעים באופן ישיר על עלות התכשיט. ההבדל בין ציפוי זהב לזהב טהור הוא משמעותי, לא רק מבחינת העלות אלא גם מבחינת המראה. גורם משמעותי נוסף מלבד איכות חומרי הגלם הוא סגנון העיצוב של הצורף. צורפים שונים מציעים סגנונות הפונים לקהלים שונים: יש המציעים תכשיטים בעיצוב צעיר וקליל, בעוד אחרים מתמחים בעיצובים כבדים ובעלי נוכחות חזקה יותר.

כאמור קיימים סגנונות שונים ורבים של יודאיקות. יודאיקות כוללות, בין היתר, תכשיטים יומיומיים כגון תליונים של חמסות ומזוזות המשובצים באבנים טובות ועשויות מחומרי גלם איכותיים. העיצוב בעולם שליודאיקות מושפע מעולם הדת והאמונה ומשתמש בשילובים של מספרים, סמלים ואותיות בעלי משמעות רוחנית. תכשיטי קבלה רבים משתמשים גם בסמלים ישראליים לצד סמלים יהודיים, כמו יונה עם עלה של זית ומגני דוד כמובן.

יודאיקות רבות מעוצבות על ידי צורפים יהודים וישראליים ולכן חווית הקנייה של יודאיקה מספקת לנו גם תחושה נעימה של מסורת וזהות. גם העובדה שהתכשיטים כוללים מוטיבים עתיקי יומין בני אלפי שנים מספקת לעונד אותם תחושה כי הוא מהווה חלק מהמשכיות הדורות.

השאר תגובה

נא להזין את ההערה שלך!
נא להזין את שמך כאן